• 28 FEB 17
    • 0

    Hur har du det med andningen idag?

    Jag tänker på alla de gånger i mitt liv då andningen av olika anledningar inte fungerat. Jodå den har fungerat såtillvida att den sköter sig själv in – ut, in – ut, in – ut… Men den har inte känts särskilt bra. Ibland är det som att strupen snörs åt och det bara går att andas med bröstet. Inte med magen. Det går bara inte att dra ner andetaget i magen! Precis som att det sitter ett stopp mellan bröstkorg och mage. Jag förstår rent logiskt att dessa tillfällen uppstått ur upplevd stress – inbillad eller verklig. Men den begränsade andningen – och speciellt effekterna av den – är inte mindre obehaglig för det.

    Kanske känner du igen dig? Vi är många som andas mer ytligt (med bröstet) än djupt (med både bröst och mage). Vi är också vana att – speciellt vid fysisk ansträngning och stress – andas genom munnen istället för näsan. En hel del av oss är också fenor på att dra in mycket luft, men inte lika tränade i att verkligen andas ut. Sådär på riktigt så att vi byter luften, från den gamla förbrukade som finns kvar i våra kroppar och till det nya energigivande, syrerika andetaget som vi då kan tillgodogöra oss bättre. Det finns mängder av intressant forskning kring det här med andningen och hur stora hälsoeffekterna är av att andas genom näsan och att låta andetaget gå ner i magen. Bara att googla! 🙂

    Har du lagt märke till hur du andas idag? Igår? Och hur vill du göra imorgon?

    Leave a reply →